هذا البوست سيكون طعمه لذيذ لمحبى المطبح والأكل وسأتناول فيه بعض الأخطاء الغذائية التى نقع فيها كل يوم دون أن نعى أهميتها .
أرى كثير من الناس يسعدون بتناول البيض النيئ ممزوجا باللبن دون أن يدرى أن هذه الوجهة لها عيوبها ذلك لأن بياض البيض يحتوى على بروتين يسمى أفيدين ،وهذا البروتين يتحد مع مركب البيوتين أحد فيتامينات ب ليكونا مركب صعب الإمتصاص مما يؤدى إلى حرمان الجسم منه . لذلك عند طهى البيض يحدث هدم لبروتين الأفيدين أى denaturation وبذلك يصبح الأفيدين غير قادر على الإتحاد مع البيوتين مما يتيح الفرصة للجسم للإستفادة من البيوتين وإمتصاصة وأعراض نقص هذا البروتين تحدث بإعطاء فئران التجارب البيض النيئ . طبعا طلبة كلية الطب تذكروا الكيمياء بالكلام اللى فوق ده (Biochemistry.....Vitamins) وطبعا كلكم بتحبوا الكيمياء .
ثانى الأشياء هى السلطة فأوصى كل مدون ومدونة عند إعداد السلطة إعدادها قبل الأكل مباشرة لأن تعريضها للهواء يفقدها محتواها من بروتين ج لذا فالنصيحة أن تكون السلطة آخر شئ يتم إعداده على المائده لكى تتم لنا القيمة الغذائية لها .

ثالثا رغيف العيش الأبيض ورغيف العيش الأسمر العادى طبعا تناول رغيف من العيش الأسمر يفوق بكثير القيمة العذائية للعيش الأبيض لذا عليك بتناول العيش الأسمر ونظرا لأزمة الطوابير المنتشرة الآن فأقترح إنشاء رابطة لمتطوعى توزيع العيش على المدونين ولكم الأجر والثواب .

رابعا الجبن القريش التى ينفر منها الفلاح ظنا منه أنه نزع منها أغلى ما فى اللبن وهو القشدة إذن فقد انعدمت قيمتها الغذائية . والصواب أن الجبن القريش إن لم يتساوى مع اللحم فى القيمة الغذائية فإنه يفوقه فيما يحتويه من الكالسيوم الذى لا يوجد طبعا فى اللحم .


وأخيرا من العادات السيئة التى ترتكب فى الريف بدعوى إكرام الضيف إضافة المسلى أو السمن البلدى ذو الرائحة الطبية مما يسبب عسر الهضم للضيف .

وبعد هذه الجولة الغذائية التى أتمنى أن تفيدكم فأنا لم أتى بجديد سوى تجميع الأخطاء التى نراها والتى درسها طلبة الطب فى منهجهم الكيميائى وأنا فى انتظار عزومة من زوار المدونة لكى يرينى كيف تجنب هذه الأخطاء وللعلم فأنا أحب الجبن القريش على العيش :)


أما بالنسبة لسؤال مريض السكر فى البوست اللى فات
فأنا طلبت نصيحة غير طبية ومن وجهة نظرى أنصحه بأن يحمله فى جيبه مع البطاقة ورقة مكتوب عليها أنا مصاب بإنخفاض أو إرتفاع السكر أرجو إذا حدثت لى غيبوبة إعطائى ملعقة من السكر حتى حضور الإسعاف لأنه إذا كان مستوى السكر مرتفع عنده فلابأس بإرتفاعه أكثر أما الحالة الخطرة التى قد تؤدى إلى الموت هي الإنخفاض
ولكم منى جزيل الشكر والحقوق محفوظة للمدونة

مصطفى

6 Comments:

حسن حنفى يقول...

ممممممممممم

كويس انا اصلا مش بحب السلطه ولا البيض

ولا اي حاجه فيها لبن

عموما ممكن انتتعزمني علشان اشوف

انت بتطبق ده ازاي درس عملي يعني

:d

جزاكم الله خيرا

حسن حنفي

:d

kochia يقول...

معلومة حلوة
انا مش بحب الجبنة القريش ولا العيش الاسمر
بس يللا
عشان خاطرك بس

تخياتي

egyboy يقول...

حسن حنفى
والله ياحسن أنا مبسوط كل بوست كدا انت اول تعليق حاجه تفرح ياراجل
وتعال هنا مين اللى يعزم مين
خليك كريم ياحسونة

egyboy يقول...

kochia

ههههه لأ لازم تاكليهم وتعزمينا على أكله كمان ما هو دخول المطبخ مش زى خروجه

maryooom يقول...

اولا افادكم الله
ثانيا اكتر حاجه بقرف منها البيض باللبن ده بابا بيشربه وبعيد عنك بيجلي مغص لما بشوفه
تاني حاجه انا بحب الجبنه القريش جدا ولما بعيا ولا حاجه مش باكل غيرها ثانيا كويس ان انت قلت موضوع السلطه ده لحسن انا بعملها وباكل منها علي مراحل
تحياتي

Sourah يقول...

كثر الله من امثالك يا دوك ..
معلومات قيمة اوي بجد ، و يا ريت الكل يعرف و يعمل بيها.
و علة فكرة يا جماعة الاكل ده مسألة تعوديعني لو اتعودنا ناكل اكل صحي هيصير ده عادة في حياتنا ..
مرة اخرى شكرا..

إرسال تعليق

أتشرف برأيك